Sayfalar

20 Ağustos 2012 Pazartesi

Meslegim, meslegin ve meslegimiz

Kendimce bir psikoloji blogum var; Psikolog gunlugu . Cok guncelledigim bir blog olmasa da Turkiye'den yeni mezun, halen okuyan, veya psikoloji secmek isteyen gencler bir sekilde beni bulup iletisime geciyorlar. Arama motorlarinda biraz arastirma yaptiktan sonra psikolog olmak, Amerika ve psikoloji, psikolog gibi kelimeleri arattiklarinda benim blogumla karsilastiklarini anladim. Zaten bu alanda cok fazla blogta yok. Kisisel gelisim bloglarini bu gruba koymuyorum. Herkesin asagi yukari tereddutleri ayni. Is bulmanin zorluklari, bir yuksek lisans programina gitmenin gerekliligi, egitim ucretlerinin pahaliligi, yurt disinda egitim almanin artilari ama gitmenin ve bir okuldan kabul almanin zorlugu gibi. Psikoloji mezunu olarak is bulmak gercekten ozellikle son 5 senede cok zorlasti. Onumuze bircok engel konuldu. Eskiden rahatlikla is bulabildigimiz ozel egitim alaninda formasyon zorunlulugu, klinik psikolog olmayanlar icin tibbi uygulama sinavi gibi aciklamasi yapilmadan onumuze surulmus bircok engel. Evet cok dogru olunan noktalar var ornegin mezun olur olmaz yetersiz bilgiyle terapistlik yapmaya calisanlar ve bunu rant haline getirenlerin onunu kesmek icin yapilmasi gerekenler var. Ama Turkiye'de yapilan uygulamalar hizlica ve deneyimsizce alinmis kararlar, ayrica uygulamasinin nasil yapilacagina dair kimsenin bir fikri yok. Diger yandan meslegini en iyi sekilde yerine getirmek isteyen yeni psikoloji mezunlari. Benim mezun oldugum donemde kendimize ozel egitim alaninda is bulabiliyorduk. Aldigimiz maasi da egitimlere yatiriyorduk. Bu sekilde kendimizi bir sekilde gelistirdik. Ama simdi yeni mezunlara hangi kapinin acik oldugundan emin degilim. Is bulamayan psikoloji mezunu hangi parayla o pahali egitimleri alipta klinik alanda birseyler basarabilecek? Yine bir dilemma ile karsi karsiya kaliyoruz. Oteki tarafta masteri zorunlu kilalim diyoruz hangi master programindan bahsediyoruz ondan da emin degilim. Sinirli sayida ogrenci alan Istanbul Universitesi mi, yoksa ucreti her yigidin harci olmayan Bilgi Universitesi mi? Odtu ve Bogazici'nden hic bahsetmiyorum cunku kendi ogrencileri disinda diger okullara kontenjanlari 1 veya 2. Bir de yurt disinda egitim alma durumu varki bazen cok vahim tablolar ortaya cikabiliyor. Herhalde su kisim her is alaninda gecerli; Amerika veya Ingiltere'ye gidip bir haftalik bir egitim alip onu hayatinin egitimi haline getirip kendini cok ozel yerlere koyan meslektaslarimin egolariyla inanin hic karsi karsiya kalmak istemem. Yurtdisinda master veya doktora yapmak bizim alanda 3-4 kat daha zordur. Bir kere Turkiye'den basvuru yapip kabul almak cok zordur. Hele de ingilizce egitim vermeyen bir okuldan mezun olduysaniz. Kabul alsaniz bile asistanlik kapmak diger bolumlerdeki kadar kolay degildir cunku genelde doktora ogrencileri asistanlik yapar bizim alanimizda. Asistanlik almadan kendi paranizla okumak zorunda kalirsiniz hos dusundum de uc asagi bes yukari Istanbul'daki ozel universitelerle ayni paraya gelir. Tek fazlasi kalma ve yasamini idare etmek icin gerekenler icin arti masraf. Okul ucretleri kafa kafaya. Ayrica sosyal bolumde yuksek lisans yapmak icin cok iyi ingilizceniz olmali konusma, yazma ve dinleme bakimindan. Dersler cogunlukla tartisma uzerinedir profesor gelip ders anlatmaz, derse giris yapar ogrenciler dersi goturur.Odevler uzun uzun yazilan "paper"lardir. Kes, yapistir odev goturemezsin, hocalar bu uckagitcilari yakalamak icin ozel bilgisayar programlari ile odevleri okurlar. Yani bu okullardan mezun olmak harbi emek, zaman, akil, arastirmaci ruh ister. Zaten okul bittiginde omrunuzden birkac yil da gitmis olur. Bu yaziyi yazmaktaki amacim bu bolumu secenlere veya sececek olanlara karsilarindaki zorluklari bir meslektas olarak aktarmaktir. Her meslegin kendince zorlugu vardir fakat bizim yasadigimiz zorluklar biraz daha spesifiktir. Ama tercih hakki verilse yine bu meslegi listemin en basina yazardim. Insanla calismak ruhu en cok doyuran seydir. Yalniz insanlar bunu cok iyi anlayacaktir.

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Merhaba ben ileried psikolog olmak istiyorum fakat kararsızım insanların anlattıklarını kafama takmadan eve götürmeden nasıl psikolog olabilirim bilmiyorum sizce bu zamanla ve eğitimle aşılıcak bi şeymi? hoş normal hayattada kendi başımıza gelmeyen şeyleri aşırı kafaya takmıyoruz ama sonuçta ne insanlar ne dertler gelicek psikoloğa giden psikolog olmak istemiyorum

Unknown dedi ki...

Merhaba ben ileridepsikolog olmak istiyorum fakat kararsızım insanların anlattıklarını kafama takmadan eve götürmeden nasıl psikolog olabilirim bilmiyorum sizce bu zamanla ve eğitimle aşılıcak bi şeymi? hoş normal hayattada kendi başımıza gelmeyen şeyleri aşırı kafaya takmıyoruz ama sonuçta ne insanlar ne dertler gelicek psikoloğa giden psikolog olmak istemiyorum